‘Toen mijn vader overleed belande ik op het slechte pad’

Veel jongeren experimenteren wel met alcohol en drugs. Ze doen stoer met foute vrienden, helemaal niks mis mee in het begin. Totdat je vader ineens overlijd en je niemand anders meer hebt dan deze foute vrienden. Dit overkwam Peter, die graag anoniem zijn verhaal wilde vertellen.

‘Ondanks dat mijn ouders bij elkaar waren hadden ze constant ruzie en was thuis voor mij geen vredige plek. Mijn vrienden rookten al op jonge leeftijd dus ben ik ook maar begonnen, persoonlijk zag ik er geen kwaad in. Al snel kwamen we via via aan wiet en begonnen we met blowen, wat ik tot de dag van vandaag doe. Dat geeft me rust en daardoor zit ik lekker in mijn vel’

Nooit was ik de favoriete leerling van de leraar, maar nadat ik meer en meer met vrienden ging roken (ook tijdens schooltijd) werd het alleen maar erger. Ik werd dagelijks uit de les gestuurd en zat vaak tot 6 uur in het nablijflokaal. Uiteindelijk kwamen daar een paar schorsingen bij en ben ik van school gestuurd. Met nul motivatie heb ik ook geen poging gedaan om nog wat anders te vinden.

Toen ik eindelijk weer een beetje focus in mijn leven kreeg en met een MBO 1 opleiding begon, stortte mijn leven in. Toen ik 17 was kreeg mijn vader kanker, niet veel later was hij dood. Zoals ik al zei stortte op dat moment mijn leven in. Thuis vond ik geen steun dus zocht ik het maar op straat, met drugs en alcohol. Daarna ben ik ook gestopt met de MBO 1 opleiding en op het verkeerde pad beland.

Toen zaten we op een avond met een paar vrienden drugs te gebruiken en kwamen we op een idee. We waren allemaal jongeren zonder baantje, zonder opleiding en geen van ons had een cent te makken, eigenlijk hadden we gewoon geen toekomst. Terwijl we onder invloed waren besloten we dat een overval de manier zou zijn om uit deze problemen te komen. Natuurlijk konden we er helemaal niks van en mislukte de overval en ben ik bij het vluchten opgepakt door de politie’.

Benieuwd wat er na de arrestatie gebeurde met Peter? En wie hem hebben geholpen de draad weer op te pakken? Dat lees je morgenavond rond 19 uur!

Geef een reactie

