‘We mochten samenwonen, maar alleen als we zouden trouwen’

We hebben het al eerder gehad over jongeren waarvan de ouders scheiden. Maar we hebben het nog niet gehad over het totaal tegenovergestelde. Jolanda Jouvenaar is namelijk juist getrouwd toen ze pas 16 jaar oud was. Hoe dit tot stand kwam en welk effect het heeft gehad op Jolanda ga je de komende 2 dagen lezen op Jongvolwassene.

‘Mijn ouders hadden al een paar jaar vaak en heftig ruzie, waardoor ik mij nooit heel fijn voelde thuis. Maar toen ik 14 was bracht mijn vader een keer een collega en zijn zoon mee. Ik speelde orgel en die collega overwoog om ook een orgel te kopen. De 25 jarige zoon van die collega is daarna op een aantal ‘orgelbezoekjes’ geweest, voordat hij aan mijn vader vroeg of hij mij een keer mee uit mocht nemen. Mijn vader stemde toe, omdat het de zoon van een collega was. Pas op die date kreeg hij door dat ik pas 14 pas, waarschijnlijk omdat ik er altijd ouder uitzag. Met toestemming van mijn vader kregen we uiteindelijk verkering.

10937474_845677325499754_404378591_n
Jolanda in de periode van haar vroege huwelijk

Toen ik 16 was vertrok mijn vader, omdat de situatie volledig uit de hand liep. Mijn moeder werd daarna boos, voelde zich afgewezen en de sfeer in huis was niet te harden. Ik was het oudste kind en was dus gedwongen om erbij betrokken te worden, ook al wilde ik dat niet. Een loyaliteitsconflict was het gevolg. Mijn moeder kraakte constant mijn vader af, maar ondertussen wilde ik mijn vader ook niet laten vallen. Stiekem belde ik hem op vanuit de telefooncel op de hoek van de straat.

Na de zoveelste knallende ruzie met mijn moeder heb ik mijn hond gepakt om te vertrekken naar de ouders van mijn vriend (die inmiddels 26 was, ik 15). Toevallig had hij net die dag een bief ontvangen waarin hij een woning toegewezen had gekregen. Daarom besloten we om te gaan samenwonen. Hiervoor moest mijn vader natuurlijk eerst toestemming geven. Hij begreep de situatie, maar zag weinig in het samenwonen. Na een fikse discussie zag hij in dat hij mij zolang ik thuis woonde toch niet of nauwelijks zou zien, dus stemde hij toe. Maar alleen als we ook zouden trouwen, zoals dat hoorde in zijn ouderwetse denkbeeld.

Als ik erop terug kijk was zo’n korte onstabiele relatie, waarnaast ik ook nog eens enorme problemen thuis had nooit een goede basis om te trouwen. Na 10 jaar strandde het huwelijk dan ook in een echtscheiding. Daarna ben ik nog heel lang boos geweest op mijn ouders, omdat ze mij, een meisje van 16, zomaar hebben laten trouwen. Maar uiteindelijk heb ik het een plekje kunnen geven.’

Wil je weten hoe Jolanda het een plekje heeft kunnen geven? Lees dan morgen, zoals elke dag, om 19 uur weer!

Geef een reactie

