Jongvolwassene gaat door!

De afgelopen 2 maanden heb ik de eer gehad om voor jullie te schrijven. Ik heb jullie door het doolhof dat zich ‘jeugdhulp’ noemt geleid. Ik heb jullie verhalen laten lezen van mensen die in vergelijkbare situaties zitten. En samen hebben we aangetoond dat er altijd hoop is voor jongvolwassenen, maar dat er nog veel gaten zitten in het Nederlandse jeugdhulpsysteem.

De reacties die ik kreeg over de mail en over Facebook/Twitter waren een grote aanmoediging daarvoor. Ik vind het fijn om te horen dat jullie echt geholpen zijn door het feit dat jullie verhalen horen van mensen die in vergelijkbare situaties als jullie verkeren. Maar weet ook dat alle instanties die we in deze blog gesproken hebben altijd voor je klaar zullen staan.

We kunnen wel zegen dat de verhalen van Vanessa, Peter en Jolanda heel extreem waren. Maar juist uit die extremen moeten we parallellen trekken met onze eigen situatie. Koppel deze aan de instanties waarmee ik kennis maakte en ik hoop dat je verder bent geholpen door mijn blog.

Met mijn post van 9 januari hoop ik sommige mensen een andere kant van de aanslagen in Parijs te laten zien. Een vaak onderbelichte kant, waar tientallen jongeren nu ineens zonder vader/moeder verder moeten. Al deze jongeren moeten in een klap volwassen worden.

Iets wat niet naar voren is gekomen in de blogs maar wat elke ervaringsdeskundige mij vertelde, is dat muziek een hele belangrijke rol heeft gespeeld in het verwerkingsproces. Dit verschilde van house, emo-rock, dance tot Imagine Dragons. Dat is niet heel verwonderlijk aangezien Villa Pinedo en Jeugdriagg ons beiden vertelden dat jongeren iets nodig hebben om hun woede en verdriet in te plaatsen. Muziek is daar perfect voor.

Wat we in de afgelopen 2 maanden ook hebben aangetoond is dat het jeugdhulpsysteem in Nederland nog steeds vaak faalt. Meer dan de helft van de ervaringsdeskundigen die ik heb gesproken hadden niet het gevoel dat instanties echt hun best deden om hun te helpen of ondersteunen. Wat jammer is, aangezien ik ook veel medewerkers van deze instanties heb gesproken, die heel graag willen helpen. Allemaal gedreven mensen die juist van hun beroep houden omdat ze echt mensen willen helpen. Dus wil ik jongeren aanmoedigen om als ze in een benarde situatie zitten en je snel volwassen moet worden, aan te kloppen bij instanties die kunnen helpen. Het maakt niet veel uit wie: je decaan, een online forum (Villa Pinedo), het Ambulatorium, regionale jeugdhulp-instanties en zelfs je vrienden. Ze willen en zullen allemaal helpen.

Ik ga zeker door met deze blog en zal jullie nog regelmatig voorzien van verhalen over ervaringsdeskundigen en interviews met instanties die jongvolwassenen kunnen helpen.

Geef een reactie

